مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23964 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

چرا اساسا خداوند به انسان شهوت داد؟
انسان موجودي است كه از جهت وجودي جميع كمالات موجودات ديگر را دارد همان طور كه در متن قرآن هم است كه خداوند بعد از اينكه تمام موجودات عالم را خلق كرد از( زمين و آسمان و آب و ... كوه ها و حيوانات و... ) بعد از آن خود قرآن تصريح دارد حالا كاري جديد و بديع انجام مي دهد كاري كه با تمام كارهاي گذشته تفاوت وجودي دارد و به خاطر اين كار عظيم خداوند خودرا لايق ستايش مي داند لذا بعد از اين كه انسان را به اين شكل موجود ايجادكرد و وديعه اي از خدا هم درون او قرار داد به خود احسنت مي فرستد و آفرين مي گويد ( و تبارك الله احسن الخالقين).
لذا همان طور كه مي بينيم خداوند موجوداتي را خلق كرده است مانند حيوانات كه تماما غرايز و شهواتند ، لذا اين حيوان تابع غريزه و شهوت است و داراي اراده نيست از آن طرف خداوند موجوداتي خلق كرده است مطلقا خالي از هرنوع غريزه و شهوت اند مثل ملائك كه تمام مجردند به آنها همانطوري كه امر مي شود انجام مي دهند لذا اين گروه مهم داراي اراده نيستند خداوند انسانها را خلق كرده و به آنها هم اراده و عقل عطا كرد و هم غريزه و شهوت.
انسان در كشاكش ايندوخود به وسيله اختيارش راه را بر مي گزيند كه قر آن فرموده است (انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا) و ديگر اينكه شهوات به طور كلي مانع انسان براي رسيدن به تكامل نيستند. بلكه آن چه مضر و خطرناك است زياده روي در اين امر است. كه به طور مثال غرايز مختلف از قبيل خوردن و آشاميدن و... اگر نباشند نوع بشري منقرض خواهد شد
لذا نفي وجود اين غرايز نقصي براي انسان نيست بلكه افراط در اين موارد مخل به انسانيت است.
و يا حتي شهوات ديگر مثل غضب و ترس كه اگر به طور كلي نباشد مثلا در ترس فرد دچار تهور و بي باكي مي شود كه براي وجودش در موارد خطرات مضراست و اگر بسيار باشد باعث جبن است به بيان اهل بيت خيرالامور اوسطها.
پس به طور كلي وجود شهوات براي حفظ نظام بشري و بقاي نسل انساني مي باشد.
با توجه به آخرت و بحث بهشت و جهنم، و پاداش و عقاب كه خداوند براي انسانها قرار داده، وجود شهوت در كنار عقل امري است ضروري چون اگر عقل تنها باشد انسان همانند ملائكه فقط عبادت مي كرد و ديگر پاداش دادن و جزا و نيز بحث اختيار ديگر از بين مي رفت. و در مورد شهوت هم نيز اين گونه است، لذا براي معني و مفهوم داشتن بهشت و جهنم، پاداش و جزاء، جبر و اختيار لازم است كه انسان داراي دو نيروي شهوت و عقل باشد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.